Cats of Curacao – voertransport

Mariette in actie met vangkooi

Mariette Hanssen, een Nederlandse powervrouw, die in 2014 naar Curacao is verhuisd samen met haar 2 katten, Max en Tigger, beide toen 11 jaar oud. Na een paar maanden, toen ze een uitgemergelde kitten voor haar deur vond, kwam Mariette in contact met een dierenarts op het eiland en werd haar duidelijk dat het zwerfdierenprobleem ontzettend groot was.

Mariette, ook in Nederland al lange tijd vrijwilliger geweest voor RSPCA, zag dit als haar roeping. Het verminderen van zwerfdierenleed op Curacao. A hell of a job… Omstreeks diezelfde tijd was Mariette ook vrijwilliger op een ‘Kunuku’, een duurzame leefboerderij, vrij vertaald. Hier liepen vele zwerfkatten rond, en Mariette zag al gauw dat ongesteriliseerde dieren een groot probleem zouden gaan worden als daar niet iets aan gedaan zou worden. Mariette is dan ook begonnen met het opzetten van een sterilisatiecampagne.

Naarmate er meer bekendheid kwam dat Mariette zich hiermee bezig hield, kwamen ook de aanvragen steeds meer bij haar binnen voor het steriliseren van grote groepen zwerfkatten. Een samenwerking met Stichting Dierenhulp ontstond hieruit. Mariette rijdt het hele eiland rond om katten in te vangen met vangkooien, en zolang de donaties hier toelaten worden er gratis sterilisaties uitgevoerd, ook voor de lokale bevolking die vaak zelf geen financiele mogelijkheid hebben om hun dieren te laten helpen.

Etenstijd….

Een paar jaar geleden heeft Mariette de beschikking gekregen over een terrein waar zij met haar inmiddels flink gegroeide opvangkatten familie naar toe is verhuisd. Dit terrein is helaas niet voldoende beschermd tegen de op straat vrij lopende honden. Mariette is nachtenlang wakker gebleven. Was het niet voor kleine kittens die om de 2 uur de fles moesten krijgen, of zieke katten die gemonitord moesten worden, dan was het wel voor de veiligheid van de katten om te zorgen dat de honden het terrein niet binnendrongen. Extra beveiliging qua hekwerk bleek helaas geen mogelijkheid. Dus… de afgelopen jaren is een non stop zoektocht geweest naar een eigen stuk grond, waar Mariette volledig beheer over kon hebben, zodat ze een veilige opvangplek kan creëren voor de katten, en waar zij zelf ook comfortabel kan wonen.

Laatste maanden zijn wij intensiever in contact gekomen met Mariette. Hoewel zij op Social Media veel nare verhalen niet vertelt, niet laat zien, weten wij wel degelijk de schrijnende situatie waarin Mariette zich bevindt. Voer is schaars op het eiland. Mariette is bijna dagelijks genoodzaakt om de winkels op het eiland af te rijden op zoek naar voldoende blikvoer voer haar katten. Daarbij zijn de prijzen op Curacao ook nog eens belachelijk hoog. 1 blikje paté huismerk kost op Curacao al meer dan 1 euro per stuk, terwijl wij deze in NL inkopen voor ca 50 ct per stuk, dus incl transport en inklaring komt een blikje nog op ca 75 ct per stuk, een flink stuk voordeliger dan wanneer Mariette dit op Curacao moet kopen (benzinekosten voor het dagelijks de winkels afrijden nog niet eens meegeteld).

Wij zijn daarom een transport samenwerking gestart met Shop Plus Ship in Rotterdam, die voor ons pallets voer gaan verschepen naar Curacao. De eerste pallet met zo’n 800 blikken paté en 20 pakken Felix zijn inmiddels onderweg naar Curacao, en ook de 2e pallet met zo’n 800 blikken staat alweer klaar voor vertrek.

We hopen dat we gemiddeld elke maand een pallet met voer kunnen laten vertrekken. Maar daarvoor hebben wij jullie hulp nodig! Zonder donaties is het niet te doen om deze hoeveelheden voer in te kopen en naar Curacao te laten verschepen. Elke euro die er binnenkomt als donatie is daarom ontzettend fijn!

Doneren kan rechtstreeks naar onze bankrekening IBAN: NL 43 SNSB 0787 4809 83 t.n.v. Stichting Save a Stray o.v.v. Voertransport Curacao.