Cats of Curacao – Mariette Hanssen

Mariette in actie met vangkooi

Mariette Hanssen, een Nederlandse powervrouw, die in 2014 naar Curacao is verhuisd samen met haar 2 katten, Max en Tigger, beide toen 11 jaar oud. Na een paar maanden, toen ze een uitgemergelde kitten voor haar deur vond, kwam Mariette in contact met een dierenarts op het eiland en werd haar duidelijk dat het zwerfdierenprobleem ontzettend groot was.

Mariette, ook in Nederland al lange tijd vrijwilliger geweest voor RSPCA, zag dit als haar roeping. Het verminderen van zwerfdierenleed op Curacao. A hell of a job… Omstreeks diezelfde tijd was Mariette ook vrijwilliger op een ‘Kunuku’, een duurzame leefboerderij, vrij vertaald. Hier liepen vele zwerfkatten rond, en Mariette zag al gauw dat ongesteriliseerde dieren een groot probleem zouden gaan worden als daar niet iets aan gedaan zou worden. Mariette is dan ook begonnen met het opzetten van een sterilisatiecampagne.

Naarmate er meer bekendheid kwam dat Mariette zich hiermee bezig hield, kwamen ook de aanvragen steeds meer bij haar binnen voor het steriliseren van grote groepen zwerfkatten. Een samenwerking met Stichting Dierenhulp ontstond hieruit. Mariette rijdt het hele eiland rond om katten in te vangen met vangkooien, en zolang de donaties hier toelaten worden er gratis sterilisaties uitgevoerd, ook voor de lokale bevolking die vaak zelf geen financiele mogelijkheid hebben om hun dieren te laten helpen.

Etenstijd….

Een paar jaar geleden heeft Mariette de beschikking gekregen over een terrein waar zij toen met haar inmiddels flink gegroeide opvangkattenfamilie naar toe is verhuisd. Dit terrein was helaas niet voldoende beschermd tegen de op straat vrij lopende honden. Jarenlang bleef Mariette ’s nachts wakker. Was het niet voor kleine kittens die om de 2 uur de fles moesten krijgen, of zieke katten die gemonitord moesten worden, dan was het wel voor de veiligheid van de katten om te zorgen dat de honden het terrein niet binnendrongen. Extra beveiliging qua hekwerk bleek helaas niet toegestaan. Sinds enige tijd heeft Mariette gelukkig een ander terrein weten te bemachtigen waar de veiligheid van de dieren een stuk meer gewaarborgd is. Wél moet hier nog heel veel gebeuren; projecten die veel geld kosten zoals een omheining en verschillende kattenrennen.

Dagelijks hebben wij contact met Mariette. Hoewel zij op Social Media veel nare verhalen niet vertelt en niet laat zien weten wij wel degelijk de schrijnende situatie waarin zij zich bevindt. Zo zijn er de verhalen met betrekking tot gedumpte kittens die zij verzorgt en de schaarste aan voer. Mariette is bijna dagelijks genoodzaakt om de winkels op het eiland af te rijden op zoek naar voldoende blikvoer voer haar katten. Daarbij zijn de prijzen op Curacao ook nog eens belachelijk hoog. 1 blikje paté huismerk kost op Curacao al meer dan 1 euro per stuk; meer dan 2x zo duur als in Nederland.

Jullie begrijpen; voor Mariette is het een dagelijkse strijd om te zorgen dat haar dieren kan geven wat ze nodig hebben. Hulp voor Mariette is daarom altijd ontzettend welkom. Willen jullie Mariette helpen hierbij? Dat zou geweldig zijn!

Doneren kan rechtstreeks naar onze bankrekening IBAN: NL 43 SNSB 0787 4809 83 t.n.v. Stichting Save a Stray o.v.v. Voertransport Curacao.
Of maak gebruik van onze Bunq-betaallink: https://bunq.me/StichtingSaveaStrayMariette